Paola
Alborghetti a Eckehard Fuchs
Absolventka
milánské Brery Paola Alborghetti a Eckehard Fuchs, který
vystudoval drážďanskou
Akademii
výtvarných umění, jsou partnerskou dvojicí, pro jejichž tvorbu
se stala dominantním
médiem
malba. Seznámili se v saské metropoli, kam Paolu přivedl studijní
pobyt v roce 2003, který
zanedlouho
vystřídalo rozhodnutí přestěhovat se z Itálie do Drážďan.
Jejich
životní styl už několik let charakterizuje časté přemisťování.
V roce 2012 se rozhodli svůj
původní
ateliér v Drážďanech vyměnit za dočasné ateliéry nacházející
se na různých místech, nejen v
Německu
a v Itálii, ale také mimo evropský kontinent, například v
Japonsku. K častým destinacím
patří
Česká republika. Po Praze a severních Čechách přišel na řadu
Český Krumlov, který se stal jejich
azylem
letos v létě.
Neustálé
cestování jim bezpochyby umožňuje poznávání nového, ať už
se jedná o kulturní tradice
daného
místa nebo vzhled krajiny a změna pracovních podmínek je udržuje
v jistém napětí, které
zároveň
přispívá k sebereflexi. To vše se určitým způsobem odráží v
jejich tvorbě. Například pobyt
v
Japonsku inspiroval Eckeharda Fuchse k přípravě několika
podkladových pláten k malbě, která
vycházela
ze střihu tradičního japonského oděvu kimono. Pro Paolu
Alborghetti byla zase před dvěma
lety
silným zážitkem návštěva prehistorických skalních rytin v
oblasti Val Camonica v Lombardii, kde
se
v horském městečku Bienno společně účastnili umělecké
rezidence. Bohatý „vzorník“
prehistorických
skalních rytin je jí dosud inspirací při vzniku volného cyklu
pojmenovaného Znak jako
krajina.
Skutečnost,
že Paola a Eckehard jsou partnerskou dvojicí, která tvoří spolu,
ale neznamená, že své
práce
vytváří společně. Ke sledování jejich odlišného malířského
přístupu nás přímo vybízí dvě
krajinomalby
nazvané „Erste böhmische Landschaft“ a „The First Landscape
in Český Krumlov“, které
vznikly
letos v létě na jihu Čech.
Paola
Alborghetti vytváří abstraktní kompozice, které ve výsledku
prezentuje jako krajiny. Předlohou
je
jí buď skutečná krajina, kterou vyabstrahuje obvykle s uplatněním
bohaté škály barev, nebo lidský
obličej
či maska. Svědčí o tom také názvy jednotlivých cyklů: Hlava
jako krajina, Maska jako krajina,
Znak
jako krajina. Přístup Eckeharda Fuchse je opačný. Maluje-li
krajinu, je v jeho zážitku skutečnost
sice
narušena, ale stále rozeznáváme zjevné prvky spojené s krajinou
– strom, kmen, větve, kulaté
balíky
sena, nebe. Zamíří-li občas i on k abstraktnějšímu projevu,
zakomponuje vždy do obrazu něco
konkrétního
a „hmatatelného“. Proto pro něj není těžké přesunout se i
k figurální malbě, jak o tom
z
českokrumlovské produkce svědčí například obraz s názvem
„Sourozenci“ („Geschwister“).
Ačkoli
jejich vyjadřovacím jazykem jsou odlišné malířské přístupy a
jejich práce fungují samostatně,
vidím-li
je pospolu, jako by se najednou stávaly dvěma částmi jednoho
celku.
Hana
Crotti Křenková
Hana
Crotti Křenková je historička umění a kurátorka. Vystudovala
dějiny umění na Filozofické Fakultě Univerzity Karlovy v
Praze.
Žije a pracuje v Miláně. Od roku 2015 spolupracuje s Českým
rozhlasem Vltava, pro pořad Mozaika připravuje glosy o
aktuálních
výstavách a dění na výtvarné scéně v Itálii. Přispívá do
časopisu Art&Antiques a internetových portálů Atelier for
Art
a Artalk. Je členkou Syndikátu novinářů ČR.